10é Anniversari: Els 10 anys d’història de Google

6 09 2008

A google dirson han publicat un interessant resum de la fantàstica història de Google en motiu del seu desé anniversari que us deixem traduït a continuació:

Un 7 de setembre de 1998 (en unes quantes hores fa just 10 anys) dos joves universitaris que pretenien acabar el seu postgrau a la Universitat de Stanford constituïen una petita firma cridada “ Google Inc. ” per poder així donar una forma legal a un cercador d’enllaços web que havien creat un parell d’anys abans amb el nom de ‘BackRub’ i que el va batejar posteriorment com ‘ Google’ en honor al terme ‘ googol’.

Setmanes abans d’aquesta constitució com a empresa, Andy Bechtolsheim (cofundador de Sun) havia estès un xec de 100.000 dòlars a favor de la inexistent ‘ Google Inc. ‘, i Larry Page i Sergey Brin (els joves universitaris ara presidents de Google) necessitaven donar-li una forma legal. Al d’uns dies, es van anar a treballar a un garatge on van instal·lar diverses línies telefòniques, un cable-mòdem, una línia DSL, i una plaça d’aparcament per al seu primer empleat, Craig Silverstein.

Han passat 10 anys des d’aquells inicis en un garatge amb un s ol empleat, per passar a ser una de les empreses més valuoses d’EUA i comptar amb milers de treballadors a tot el planeta. Entre les fites més importants de la companyia podem destacar:


:: setembre 1998: Es funda ‘
Google Inc. ‘ una companyia que disposa només d’un cercador d’enllaços web amb 60 milions de pàgines indexades que respon a 10.000 consultes diàries, 3 treballadors (comptant als dos fundadors), i un garatge.

:: juny 1999: Google rep la primera inversió important , amb 25 milions de dòlars provinents de prestigioses firmes com Sequoia Capital.

:: novembre 1999: Google firma el seu primer acord per a la venda de la llicència d’ús del cercador web al lloc web d’un tercer. Al principi, la companyia pretenia obtenir els seus ingressos econòmics a través d’aquesta via.

:: març 2000: Es llança el Directori de Google (directory.google.com) , la primera eina diferent del cercador web. El cercador d’imatges va néixer a juny de 2001, el cercador de catàlegs el desembre de 2001, i ‘ Google News’ el setembre de 2002.

:: juny 2000: Es firma un acord entre Yahoo! i Google pel qual el primer començava a incloure els resultats del cercador web del segon. En aquells moments, Yahoo! era el líder al mercat de les recerques en Internet , però després d’aquest acord els usuaris van començar a veure la llegenda “ powered by Google” en uns resultats que oferien una gran qualitat. D’aquesta manera, es va començar a conèixer la marca ‘ Google’, i quan s’accedia a ‘google.com’ es descobria un servei que només buscava a les pàgines web, i que no tenia serveis afegits amb un disseny molt senzill (al contrari que Yahoo!). Així, va començar el famós ‘boca-orella’ que ha va fer famós a Google en uns quants anys, ja que nombroses persones van començar a recomanar-ho als seus amics.

:: octubre 2000: S’anuncia el llançament del programa publicitari AdWords . Els fundadors de Google comencen a desestimar la idea de guanyar diners venent llicències d’ús del cercador web, i comencen a provar com funcionaria un sistema que mostrés anuncis relacionats amb les paraules que busquen els usuaris. El primer anunciant va ser un negoci que venia llagostes per Internet, i avui AdWords factura uns 15.000 milions de dòlars anuals per anuncis a les pàgines dels diferents serveis de Google.

:: novembre 2000: Neix la popular ‘ Google Toolbar’, per a sustuir al precari ‘ Google Scout’ (llançat el setembre de 1999), i amb aquesta nova barreta l’aposta de Google per ser present a l’escriptori dels usuaris i en les seves aplicacions d’accés a la WWW. Posteriorment van néixer altres productes com ‘ Google Deskbar’ (novembre de 2003), Picasa (després de la seva adquisició el juliol de 2004), ‘ Google Desktop’ (octubre de 2004), ‘Web Accelerator’ (maig de 2005), ‘ Google Pack’ (gener de 2006), o el famós navegador ‘ Google Chrome’.

:: febrer 2001: Google compra Deja News (arxiu de grups Usenet), començant així un llarg historial d’adquisicions empresarials. Posteriorment la informació de ‘ Deja News’ es va incorporar dins de Google Groups’

:: juny 2003: Neix Google AdSense , el sistema publicitari que insereix anuncis de AdWords en llocs web de tercers, creat amb la tecnologia obtinguda després de la compra d’ Applied Semantics. Aquest any, es preveu que AdSense facturi uns 7.000 milions de dòlars. Teniu més informació sobre la història de AdSense en aquest post. Amb AdSense neix, a més, la carrera de Google per dominar el món de la publicitat, i llançar productes per mostrar l’anunci adequat en el moment adequat al lloc adequat: mitjos impresos, videojocs, mòbils, TV, radi, tanques publicitàries…

:: gener de 2004: Neix Orkut, i d’aquesta manera Google aposta per la carrera de les eines socials. A més de crear aplicacions d’informació pública, o d’informació personal, Google es llança a presentar eines que ens informin sobre els nostres amics i coneguts. Així, posteriorment es crearien ‘ Google Talk’, OpenSocial, ‘ Google Friend Connect’, ‘ Google Profiles’ o Lively, encara que encara ha de donar Google una forma conjunta a totes aquestes iniciatives.

:: abril 2004: Anunci oficial del servei de correu gratuït Gmail , acompanyat d’una de les millors campanyes de màrqueting viral en Internet (el famós sistema d’invitacions que feia de Gmail un producte exclusiu pel qual tots sospiraven). La seva nova capacitat d’emmagatzemament (1 Gb sobrepassava amb escreix l’ofert per qualsevol dels seus competidors), així com les seves extraordinàries funcionalitats d’ús (s’incorporava un cercador de continguts de correus, i es començava a utilitzar la nova tecnologia ‘ Ajax’) van fer de Gmail un dels sistemes de correu més populars. Però amb Gmail el que va començar realment va ser la gamma de productes de Google per a l’organització de la informació personal. Fins a la data, Google només oferia serveis de recerques d’informació pública de la WWW (notícies, imatges), però Gmail el van seguir productes com Google Docs’, ‘ Google Calendar’ o ‘ Picasa Web’.

:: agost 2004: Després de molts rumors, Google surt a Borsa amb un preu de 85 dòlars per acció. Avui les accions de Google cotitzen 444 dòlars, i el 7 de novembre de 2007 van assolir els 747 dòlars. A causa d’aquesta sortida a Borsa, Google va haver de canviar la seva estructura i, en certa mesura, la seva forma de fer les coses per a poder així oferir bons resultats econòmics als seus accionistes. A més, nombrosos directius van abandonar la companyia després d’haver obtingut diversos milions de dòlars a través de les accions a què van tenir accés preferent.

:: octubre 2004: Google compra Keyhole i Where2, començant així començament a la gamma de productes per organitzar la informació geogràfica . Mesos més tard es van llançar les marques pròpies, i al febrer es va presentar Google Maps’ (sobre la tecnologia de Where2) i el maig de 2005 es va llançar Google Earth’ (canvi de nom de Keyhole). La popularitat d’ambdues eines és enorme, s’han convertit gairebé en un estàndard en Internet, i milers d’aplicacions les utilitzen per mostrar les dades geogràfiques (gasolineres, avions, vehicles Volkswagen, informació del tràfic). A més, els sistemes d’informació d’ambdues aplicacions estan evolucionant cap a una plataforma de professionals i voluntaris que creïn i gestionin les dades dels mapes.

:: març 2005: Neix la Fundació ‘google.org’, amb l’objectiu dels fundadors de Google d’aprofitar la tecnologia per superar els diversos reptes que té el nostre planeta, i millorar també la imatge de la companyia. Així, es presenten projectes com el cotxe elèctric en què ha invertit Google, o la iniciativa “Energia renovable més barata que el carbó”.

:: maig 2005: Presentat el primer ‘ Google Summer of Code’ , l’esdeveniment on joves programadors dediquen l’estiu a col·laborar amb projectes de programari lliure. Amb aquesta iniciativa es referma el romanç entre Google i la Comunitat ‘ Open Source’, amb l’objectiu de desbancar Microsoft en el seu lideratge en el programari de PC.

:: juny 2005: Neix l’ API de Google Maps’, que assoleix una gran popularitat, i amb ella una nova generació d’eines de programació que aconsegueixen que els desenvolupadors creïn aplicacions personalitzades però amb un factor en comú: sempre són obertes (utilitzant estàndards ja existents o proposant nous), i sempre accedeixen a la informació (i a la publicitat) gestionada per Google. La companyia comença a organitzar importants esdeveniments per a fidelizar als desarolladores en l’ús dels seus APIs

:: gener 2006: Forta polèmica per l’autocensura de Google a la Xina . Malgrat que hi havia hagut polèmiques anteriors, aquesta va ser la que més repercussió va tenir, sortint dels mitjans d’Internet i arribant als tradicions, i provocant fins i tot manifestacions davant la seu de la companyia. Des de Google s’assegura que sempre respectaran les lleis dels països i que sempre intentaran que existeixi un mínim d’accés a la informació en ells gràcies a les seves eines de recerca.

:: juny 2006: Es llança ‘ Google Checkout’ i l’intent de la companyia d’obtenir quota de mercat al món de les compres online i competir així contra eBay i PayPal. Meses abans, el novembre de 2005, s’havia llançat ‘ Google Base’, un servei disfressat de base de dades multiús, però dirigit realment als venedors d’articles online. Ambdós serveis no han obtingut en absolut l’èxit esperat, sobretot perquè els usuaris identifiquen Google amb eines gratuïtes d’accés a la informació, i no amb compres online.

:: agost 2006: Neix ‘ Google Apps ‘, l’aposta de Google per trepitjar la gespa de Microsoft i competir amb ell en el camp de les aplicacions ofimàtiques en particular i empresarials en general. Google ha anat millorant progressivament aquesta gamma de productes, amb ‘ Google Docs offline’, amb ‘ Google Sites’ i les intranets corporatives colaborativas, ‘ Google App Engine’, o la integració de major seguretat amb Postini.

:: octubre 2006: Google compra YouTube , després del fracàs de ‘ Google Video’. D’aquesta manera, Google intenta dominar el món dels vídeos en la WWW, encara que el sistema per inserir anuncis en YouTube no s’acabi d’enlairar, degut en part a les denúncies per part de cadenes de TV.

:: novembre 2007: Es presenta oficialment Android , i amb ella l’aposta de Google per controlar l’accés a la informació mòbil per part dels usuaris a través d’una plataforma en què participen nombrosos socis, líders al mercat de la tecnologia mòbil. Malgrat que Google ja té desenes d’aplicacions per a mòbils, el controlar l’accés des del mateix dispositiu resulta fonamental.

:: febrer 2008: S’anuncia la construcció d’un cable submarí de comunicacions per part de Google, i es confirma d’aquesta manera l’aposta de la companyia per disposar de la seva pròpia Xarxa, per poder així assegurar que els seus serveis arribaran als usuaris de tot el planeta. Anys abans havien sorgit rumors sobre datacenters preinstal·lats i una xarxa de fibra òptica, a més de les incursions al món WiMAX i WiFi, o el seu intent per aconseguir llicències de banda ampla.

:: maig 2008: Es llança ‘ Google Health’, endinsant-se la companyia en el complicat (encara que molt lucratiu) món de la informació personal mèdica. D’aquesta manera, Google s’arrisca que els usuaris puguin veure-la com el ‘Gran Germà’ que tot ho sap sobre nosaltres (que busquem, que escric, que tenim al nostre PC). Potser sigui aquest el punt més fràgil d’una companyia que dedica veritables esforços a projectar una imatge “ Don’t be evil”, i que intenta (com va fer el març de 2006 amb l’incident amb l’Administració USA) que els usuaris tinguem fé en el qual tota la informació que dipositem a Google és en un lloc segur.

:: setembre 2008: Es llança el nou navegador ‘ Google Chrome , amb l’objectiu de no perdre el control d’entrada a la WWW davant Microsoft IExplorer, per garantir una plataforma lliure de desenvolupament web, i per poder crear aplicacions pròpies dins d’ell (reproductors multimèdia, eines socials, Sistemes Operatius via web).

Font: google dirson

Anuncis

Accions

Information

No responses yet

7 09 2008
latafanera.cat

10é Anniversari: Els 10 anys d’història de Google…

Google compleix 10 anys avui mateix. En aquest article podeu llegir la fantàstica història de com passar de ser una companyia d’un empleat en un magatzem, a ser la companyia d’internet més important del món en només 10 anys. Si us hi poseu, pots…

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s




%d bloggers like this: